نشر پندارقلم

انتشارات پندار قلم

نشر پندارقلم

انتشارات پندار قلم

فیپا -فهرست نویسی کتابخانه ملی ج ا ایران

جمعه, ۱۵ بهمن ۱۴۰۰، ۰۱:۵۸ ب.ظ | پندارقلم پندارقلم | ۰ نظر
تعریف فیپا

فهرستنویسی پیش از انتشار (فیپا) عبارت است از فهرستنویسی توصیفی و تحلیلی کتاب پیش از انتشار و درج آن در صفحه حقوقی یا صفحه شناسنامه همان کتاب.

 

اهداف و فواید فیپا

1. یکدستی و هماهنگی فهرستنویسی و سازماندهی کتب در سطح کشور 2. تسهیل امر فهرستنویسی توسط کتابداران در تمامی کتابخانه ها 3. جلوگیری از انجام کار تکراری 4. افزایش سرعت بازیابی منابع در کتابخانه ها 5. اطمینان از صحت و درستی آن 6. صرفه جویی در بودجه‘ نیروی انسانی‘ زمان ‘مکان 7. تسریع امر اشاعه اطلاعات 8. تسهیل در ایجاد شبکه های اطلاعاتی و درواقع اشتراک اطلاعات کتابشناختی در سطوح ملی و بین المللی 9. افزایش سرعت گردش اطلاعات

 

فیپای الکترونیکی

در سالهای اخیرصدور فیپای الکترونیکی ((ECIP به منظور امکان فرآیند درخواست و صدور فیپا از طریق اینترنت در کتابخانه های کنگره آمریکا، کتابخانه بریتانیا ، کتابخانه های ملی کانادا و کتابخانه های ملی اکثر کشورهای دنیا آغاز شده است. در کشور ما نیز از اواخر سال ۱۳۸۶ طرح صدور فیپای الکترونیکی به اجرا درآمد و هم اکنون ناشران تنها از طریق سایت، درخواست خود را به واحد فیپا ارسال می کنند و از این طریق برای کتابهای منتشره خود فیپا دریافت می نمایند.

 

مدت زمان تحویل فیپا
- برای کتاب های تجدید چاپ 3 روز کاری؛ ؛ برای کتاب هایی که قبلا توسط ناشر دیگری چاپ شده باشد 5 روز کاری ؛ ؛ برای کتاب های چاپ نخست حداکثر 10 روز کاری.

 

 

  • پندارقلم پندارقلم

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی